Allmänt

Konstruktör Peter Ståhle bla. (1/4 tonnaren Robber, Comfortina 32, Diva 39 bl.a.)
Designad 1976
Koncept och idé Rolf Gyhlenius
Marknadsföring och försäljning Svenska Familjebåtar AB, först Åkersberga sedan Neglingevarvet
Varv Ingvar Aronsson, Åkersberga 1976-1987
Inredning ett antal leverantörer bla Mariehällspanel vid Skurusundet
Antal byggda och levererade båtar 1976-1987 260 st;  från 1984 byggdes de på beställning av Aronsson
Levererades också som hel, ½- och ¾-fabrikat Ja
Kojplatser 4+1(stickkoj på styrbord)
Teoretisk skrovfart 6,57 knop
Rätande moment (30°) ~11,2-14,5 kN
SRS 2017 0,88;  0,863 utan undanvindssegel (beräkna ditt LYS)
DH och SH har båda självdött i Sverige enl SSF 5,8-5,8;, 5,83 medeltal n=12 (DH2000 ~ 741.5 medeltal n= 3)
ORC Offshore Racing Council   
IMS International Measuring System (uppskattat) 720;  motsv ~5knop (Obs ingångsvärden i feet och pounds!) 
Motor
(vid byte ska den nya väga minst102 kg)
Yanmar YSM 8 GR diesel (otroligt bullrig)1 i förpik (ritning).
Effekt (vid byte bör man välja ca 12 hk (9 kW)) 8 hk (5.9 kW); 7hk på axeln
Massa 102 kg
Drivlina rostfri rak axel (25mm)  med stödlager (obs axeln är magnetisk)
Motor & axellutning 7-10°
Propeller brons folding;  Obs roterar medsols!
Dieseltank 21 L rostfri
Kylning sjövatten i originalutförande 
Generator 12V 35A Hitachi bör uppgraderas
Högst bjudet i Sverige 185,000 SEK (hösten 1999)
Högst begärt i Danmark 220,000 DKK (~240,000 SEK våren 2000) 

1För att avlasta motorn och axeln så bör man montera mjuka motortassar och en homokinetiskknut —Aquadrive CVA20000®.