Allmänt

Konstruktör Peter Ståhle (1/4 tonnaren Robber, Comfortina 32, Diva 39 bl.a.)
Designad 1976
Koncept och idé Roffe Gyhlenius (Omega båtarnas farsa)
Marknadsföring och försäljning Svenska Familjebåtar AB, först Åkersberga sedan Neglingevarvet
Varv Ingvar Aronsson, Åkersberga 1976-1987
Inredning ett antal leverantörer bla Mariehällspanel vid Skurusundet
Antal byggda och levererade båtar 1976-1987 260 st;  från 1984 byggdes de på beställning av Aronsson
Levererades också som hel, ½- och ¾-fabrikat Ja
Kojplatser 4+1(stickkoj på styrbord)
Teoretisk skrovfart 6,57 knop
Rätande moment (30°) ~11,2-14,5 kN
SRS 2017 0,88;  0,863 utan undanvindssegel (beräkna ditt LYS)
DH och SH har båda självdött i Sverige enl SSF 5,8-5,8;, 5,83 medeltal n=12 (DH2000 ~ 741.5 medeltal n= 3)
ORC Offshore Racing Council   
IMS International Measuring System (uppskattat) 720;  motsv ~5knop (Obs ingångsvärden i feet och pounds!) 
Motor1
(vid byte ska den nya väga minst102 kg)
Yanmar YSM 8 GR diesel (otroligt bullrig)2 i förpik (ritning).
Effekt1 (vid byte bör man välja ca 12 hk (9 kW)) 8 hk (5.9 kW); 7hk på axeln
Massa 102 kg
Drivlina rostfri rak axel (25mm)  med stödlager (obs axeln är magnetisk)
Motor & axellutning 7-10°
Propeller brons folding;  Obs roterar medsols!
Dieseltank 21 L rostfri
Kylning sjövatten i originalutförande 
Generator 12V 35A Hitachi bör uppgraderas
Högst bjudet i Sverige 185,000 SEK (hösten 1999)
Högst begärt i Danmark 220,000 DKK (~240,000 SEK våren 2000) 

1Översikt dieselmotorer små som STORA
2Om ni tycker motorn stör, montera mjuka motortassar och en homokinetisk knut 
CVA20000®.