Båten

Historia

SWE 01 ute på sin jungfrufärd.

Omega 28an introducerades på flytande båtmässan i Långedrag 1976, och revolutionerade marknaden med 3/4-rigg och riktiga Gransegel. De flesta andra flytetyg från den tiden hade masthead-rigg och “Hong Kong-töj”. Producenten kostade även på blyköl, indragna vant och förstag då det begav sig, vilket försvann från senare konstruktioner i allmän besparings- och konkurrensiver.

 

Ugn i kabyssenHon var första båt i sin klass med ugn i kabyssen och plats för sex pers runt salongsbordet — vilket gör båtlivet trevligare, både för kock och besättning. En lasagne värms snabbt upp i ugnen under veckoslutsseglatser eller regattor, och avnjuts med en Chianti Ruffino.

 

Raffel SWE 227 på X väster om Kråkmarö, Gryts skärgård. Foto: ©Mats Gustafsson

Därefter beskådar man hamnlivet eller solnedgången från pentryt medan kvällsdisken avslutas. 28an har en ‘nära vattnet’-känsla som många skärgårdsseglare uppskattar. Det V-formade skrovet  klyver sjöarna och stampar inte fram i krabbsjö. Med 44 % av deplacementet i kölen bär hon sina segel när det brallar. I lättvind höjdar hon fram mellan öarna tack vare sin ringa vattenlinjebredd och höga rigg. — Jollekänslan finns där!