Välkommen ombord

Välkommen till en ny hemsida för Omega 28 förbundet. Då den gamla sidan gått i graven så har vi försökt få tag i allt matnyttigt material för att publicera detta på nytt.

 

Så sitter du inne med ritningar, bilder eller andra uppgifter som inte återfinns här, vänligen maila materialet så gör vi det tillgängligt för alla intresserade.

Planen är att vi även samlar bilder från alla håll och kanter, dessvärre är det svårt att spåra bilder till dess ursprungliga båtägare, så tanken är att vi skapar fotoalbum med referens till vilken hemsida eller annons eller dylikt som bilderna hämtats ifrån, återfinns båtnummer eller andra referenser så försöker vi använda detta också.

Det vore samtidigt väldigt kul om vi kan etablera ett nytt ägarregister över alla båtar som finns kvar i ovanför vattenlinjen. Det kommer en sida och formulär för att enkelt hantera ett litet register.

 

“Omegan är en konstruktion där man försökt kombinera moderna havskryssares stora utrymmen med skärgårdskryssarnas goda manöverförmåga och snabbhet i inre farvatten. Försöket har lyckats.”

vi Båtägare 1976

Själv är jag en en nybliven Omega 28 ägare som ser fram många roliga seglatser framöver! Jag vill även tacka Lars Reutergårdh som hade den gamla hemsidan på passagen. Lars har hört av sig och kommer hjälpa till att fylla på denna sida med sina erfarenheter.

 

Vänliga Hälsningar
Martin Edlund
070-6070085
martin.edlund@me.com

omega_28_photo

42 thoughts on “Välkommen ombord”

  1. “Konstruktionstekniskt håller Omega 28 god standard. Båten är byggd i sprutat enkellaminat med basiredningen som uppstyvning. Skotten är plastade och bottenbalkar finns för extra stadga. Kölen är nerbyggd med bra radier för att ta upp krafterna vid grundsmällar.
    Seglingsegenskaperna är genuint goda. Omega 28 är både lättseglad, snabb och behagligt styv. Den höga riggen […] gör båten idealisk i skärgården. På havet är gången lätt med fint driv; upp och över sjöarna med en mjuk och stadig gång. Båten är direktstyrd och allmänt rolig att segla”

    500 segelbåtar i test – Bakgrund,egenskaper,omdömen
    av Curt Gelin (2005)

  2. nya SRS-tal för Omega 28 2017 är:
    0,880 med flygande segel tidigare kallat undanvindssegel
    0,863 utan flygande segel

  3. Hej,

    Har några frågor: Var köper man bäst ny stor till Omega 28:an? Verkar inte finnas färdiga, eller?

    Har låtit tillverka en ny sprayhood. Den blev alldeles fel. Finns mått någonstans?

    När jag kör med motor över 5 knop, vibrerar det kraftigt. Kan propelleraxeln vara skev?

    Tack på förhand!

    1. Hej,
      Hur gick det med nytt storsegel, fick du tag i något? Vi börjar också fundera på att byta ut segel, främst storseglet. Mailade syversen för en förfrågan just.

    2. a) antar att du redan skaffat nytt. Ingen har färdigsydda.
      Gransegel var de som i begynnelsen sydde när man beställde med segel. Dessa låg emellertid ofta inte på maxmått utan var för små.
      b) Royal Marine Västervik 0490-17700
      c) om axeln inte är centrerad till motorns klämkoppling pga att motorn flyttat sig el ev felmontage kan det vara så. Detta avhjälpt på min båt genom att montera extraskott med stödlager på lämpliga avstånd, samt montera homokintisk knut beskrivit längre ned på sidan.

    3. Har du kollat motorupphängningen så att tassarna är intakta?
      Nästa steg lossa axeln och kolla om den är centrerad!

    1. Brukar vara utseglade vid byte, då få kappseglar idag. Kolla med olika segelmakare.

  4. Hej,
    Jag har köpt en jättefin Omega 28 nummer S111, vi har döpt henne till Solvinda. Nu försöker jag klura ut vilket år hon kan vara byggd. Har googlat lite i matriklar och liknande, med klent resultat. Är det någon som kan skatta byggåret baserat på serienummer 111?

    Med vänliga hälsningar,

    Tomas

    1. Hej Tomas, min S129 ska vara varvbyggd 1980 enligt uppgift från förra ägaren.
      Mvh
      Martin

  5. Hej alla Omega 28 seglare, har nu själv blivit ägare till en. Det finns att göra på min båt för att i mina krävande ögon skall bli som jag vill ha henne. Måste försöka själv sy en ny sprayhood för den som följde med såg inte grann ut. Jag vet att det kan sluta illa men med rätta nålar och noggrannhet i mall ingen så kan det kanske gå. Återkommer med resultatet. Sedan skall jag göra en kylda med kompressor, men vi får se om det projektet sker nu eller till i höst. Man måste ju segla förs och främst. Hoppas kunna få utbyta nyttiga erfarenheter med er som har seglat Omega i många sommar. /Peter

    1. Hej. Tapetserade om alla ytor i båte förra åtet och datte in en 40 liters kyl, isoterm i kökshörnet. Öppnas i uppifrån. Vi förlorade mycket stuv, men 40 liter kylförvaring är bättre för oss. 50W solpanel och två batterier sköter elen. Just nu har jag startbatteriet separat.

  6. Vi har köpt en Omega som vi håller på att fixa till. Har några funderingar:
    Hur får man på bästa sätt 16 skuret på häckstaget?
    Har någon en bra fock eller G3 till salu (pistolhakar)?
    Är det ok med diamant i klassreglerna (om så är fallet fungerar det)?
    Kan det vara smart att sätta en fockskena innanför vanten?

    1. a) kaskad
      b) tor jag har en fock m pisolhakar
      c) ?
      d) monteras normalt på rufftaket

      1. Hej Lars, vi börjar få lite ordning på grejorna. Har ny stor och genua 1 från Boding MPX och enkel taft. Går rätt skapligt kappseglar en del på klubbnivå. Om man monterar fockskotpunkten på taket, går skotet direkt från skotpunkten till whinschen? Går det att prova din fock innan köp?

        1. Hej Björn, a) ja men det kan ev bli för stor belastning/vinkelskillnad på skrotvagnen om du använder whinscharna på whinschplanen – vi har dock lite annan whinschkonfiguration med 10-or och 25-or på rufftaket samt 30-or på wischplanen. b) Har en gammal fock m pistolhakar som kan passa om du har vajer. Den ny seltackern lär inte gå – då förliket är ca 10m och anpassat till en Harken förstagsprofil och Harkenrulle under däck.

  7. Seglar sedan 8 år nr 11 “pa nono” (ta´t lugnt på chibemba) på norra Bottenhavet och är mest belåten. MEN jag har en liten läcka som jag inte förstår mig på, bara ett fåtal liter, men aldrig torr i kölsvinet, och därmed rost på bottenstockar. Möjligen började det efter tamp i propellern. Ser inte var det kommer in, har tätat med Sicaflex kring propelleraxelhylsan och stödbocken…. Inte allvarligt men tråkigt. Någon som har tips?
    OCH en fråga till:är också andra båtar byggda så att propelleraxeln, om man släpper den lös, hamnar rejält (5+cm tror jag) under motoraxeln. Och då det inte går bra att sänka motorn får axeln konstant arbeta böjd. Inte bra; vad göra. Men det har ju funkat i alla år.

    1. a) min läckte vid ankarboxens aktre skott vid däck. Icke genomhärdat laminat från begynnelsen.
      b) låter mycket; då kastar axeln vid rotation. Du ska kunna avhjälpa det genom att sänka motorn på motortassarna, alt avhjälps vinkel fel genom att montera en homokinetsik knut (Aquadrive CVA el liknande), med trycklager. då trycks inte motorn fram av propeller/axeltrycket utan motorn kan ha en mjuk upphängning och dallra.

  8. Glipan mellan bakkant skrovets skädda och rodrets förkant brukar vara täckt med gummiduk på bägge sidor. Är det någon som vet vilken nyttan är med att täcka glipan?

    Jag har tagit bort den gummiduken på min båt, eftersom duken så småningom deformeras och sticker ut i sidled. Men jag undrar om detta sänker farten på båten eller möjligen gör den mer lovgirig (eftersom vattentrycket på rodret på något sätt borde utjämnas genom glipan).

    1. Givet kan det diskuteras och spekuleras om avlösning och laminär strömning längs skrovet samt betydelsen av glipan. Men självklart är att det bättre utan glipa än med, med tanke på strömningen runt rodret. Gummiplattorna är dock inte idealiska då rodren har en tendens att vika sig åt ett håll när båten ligger förtöjd med permanent deformation som följd, om man inte surrar rorkulten eller fäster en roderbroms. Till Raffel har vi tillverkat motsvarande lappar i mylar som man kan införskaffa hos någon segelmakare.

  9. Hej Per, gummiduken (bättre med plexi eller liknande) det är bara för att få lite mindre turbulens vid övre delen av rodret. Finns det någon som bytt roderlager och i så fall till vilken typ (delrin eller rullager)? Vi skall även sätta dit en knut för att minska vibrationer vid motorgång. Är det någon som har en bild på hur man löst det?

    1. Hej Björn! Jag bytte till nya delrinlager år 2011. Köpte 2 st 100 mm långa homogena naturfärgade delrinstänger 110mm diameter. Heter egentligen acetalplast POM (polyoximetylen) (Delrin® (POM-H) är ett av flera handelsnamn). Inhandlades via Christian Berner AB, Fredsforsstigen 22-24, 168 66 Bromma (tel 08-564 884 87, 0701-888 487), som i sin tur beställde från Christian Berner AB, Box 88, 435 22 Mölnlycke (tel 031-33 66 900). Sen mätte jag de gamla lagren, gjorde ritningar och lämnade allt till en finmekanisk verkstad för borrning (några 1/10 mm glapp behövs, prova ut lämpligt glapp innan lagren monteras) och svarvning. Rätt mycket jobb! Märkte visst glapp även i nya lagren sommaren 2018.

      1. Hej Per,
        Lars har vist kollat upp med Jefa att de inte kan fixa lager (se nedan). Du skriver att du gjort ritningar. Det är kanske något du kan dela med dig av?

        1. Hej Peter! Jag tog försiktigt bort de gamla lagren, som var fästa med Sikaflex. Det övre lagrets fläns var dessutom fixerat ovanifrån med skruv i sittbrunnens “aktertoft”. Sen var det bara att mäta med skjutmått och tumstock. Ritningarna har jag slängt. Jag gissar att de befintliga lagren i våra båtar kan ha lite olika mått beroende på vilken underleverantör som tillverkade dem. Därför säkrast att mäta de gamla noga. Och fotografera allt för minnets skull! För att kunna lossa det undre roderlagret måste rodret tas loss från båten. Först får man gräva en grop under rodret (eller lyfta häcken eller hela båten). Rodret är rejält tungt. Bygg därför en pallning med plankor under rodret, så att rodret inte ramlar ned okontrollerat när låsbrickan under rorkulten på roderaxeln lossas.

          1. Hej Per, du mätte händelsevis inte rodertrumman, som hjärtstocken går i?

          2. På min båt var innerdiametern för rodertrumman (som hjärtstocken går i) 65,7 mm där respektive roderaxellager var fäst. Hjärtstockens diameter var 42,1 mm. Rodret vägde 23,5 kg efter renovering på båtvarv.

    2. Hej Björn.

      Jag bytte motor 2016 På wasavarvet i Södertälje och bad dem också sätta in en Aquadrive knut. De byggde upp en rejäl infästning i plast från botten eftersom skotten i inredningen är klena. jag har en del bilder på detta (och andra jobb jag gjort med båten).

      Rent allmänt vore det kul att utbyta sådant på detta forum men är osäker på hur det skulle gå till

      1. Hej Peter!
        Jag funderar att byta motor på min nyinköpta Omega med nummer 223. Det verkar inte vara alldeles enkelt, men om du har bilder från ditt motorbyte skulle det vara tacknämligt att få se dem

    3. Hej Björn, jag har bilder någonstans som jag skulle kunna lägga upp. Dels har vi satt in en homokinetisk knut med trycklager akter om motorskottet i en ny aluminium bottenstock 10 mm; samt lagrat axeln genom två kullager på två skilda ställen, mellan Aquadrive CVA200 och det oljesmorda trycklagret, i extrainsatta bottenstockar av GRP, för att undvika att axeln kastar.

  10. Apropå roderlager så är jag också i behov av byte men har dragit på det. Jag har kikat på jefa (www.jega.com). De säljer ju mer avancerade saker, men läser man mellan raderna kanske de kan leverera detta. Jag har dock inte kollat upp om det är så.

    1. Peter Hansen: ang roderlager har jag under en längre tid undersökt och diskuterat det med Jefa. Slutsatsen blev att det inte gick; men i sammanhanget ingick att byta till Jefaroder samtidigt.

  11. Hej!
    Jag vill först säga att det var kul o upptäcka att det finns en hemsida för oss Omega 28 ägare. Köpte min båt 2012 med segelnummer S-76, hur som helst att segla och allt har fungerat smärtfritt i princip hela tiden.
    Nu har jag upptäckt en skada på propelleraxeln vid propellern som kan vara en korrosionsskada. Vet dock inte hur länge den har varit där, kan vara en gammal skada. Jag är i valet o kvalet om jag ska byta ut propelleraxeln innan sjösättning eller vänta till hösten. Jag har ingen erfarenhet kring detta alls så jag undrar vad jag skall tänka på. Att ta loss propelleraxeln verkar inte vara så svårt men att sätta dit den är nog svårare. Axeln sitter rakt på motorn utan aquadrive och sedan är det tätbox med en oljesmörjning i kölsvinnet. Jag antar att det sitter tätringar i den som behöver bytas eller ska hela tätboxen bytas?
    Stödbockens eller vad den heter under båten, dess lager bör väl också bytas i så fall?

    Nån som gjort detta o kan tågordning hur detta görs lättast och var jag kan få tag i reservdelar i så fall?

    Alla tips mottages tacksamt.
    Mvh, Johan

    1. Släpp axeln vid motorn och dra ur den. Cutlass lager heter lagret i stödbocken lika bra o byta när du ändå håller på. I den oljesmorda tätboxen sitter det tre oringar kostar inte många kronor, se till att du får rostfria fjädrar bara. Sen är det bara att stoppa tillbaks den.
      Rodahl marin i lidköping hjälpte mig med min axel.
      Mvh Thomas SWE225

Leave a Reply to Lars Reutegårdh Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *